-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15139 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

الف) آيا جادوي سياه وجود دارد؟ انسان چگونه به آن مبتلا ميشود و تأثيرات آن چيست؟ ب) براي گريز از آن چه بايد كرد؟

الف) ما چيزي به نام جادوي سياه نميشناسيم و در منبعي هم نيافتيم; امّا چيزي كه وجود دارد و در قرآن هم مطرح شده، سحر و جادو است.

سحر و جادو نوعي اعمال خارقالعاده است كه از منظر قرآن به دو بخش تقسيم ميشود: 1. آنجا كه مقصود از آن فريفتن، تردستي، شعبده و چشمبندي است كه حقيقتي ندارد; و ساحر در اشيأ تصرّفي نميكند و اثر نميگذارد; بلكه در اذهان و نگاه بينندگان صحنهاي غيرواقعي را واقعي جلوه ميدهد، همچنان كه در سورة طه، آية 66 چنين آمده: «ريسمانها و عصاهاي جادوگرانِ زمان موسيَ در اثر سحر، خيال ميشد كه حركت ميكنند».

2. از بعضي آيات استفاده ميشود كه برخي از انواع سحر به راستي اثر ميگذارد، مانند آية 102 سورة بقره كه ميفرمايد: «آنها سحرهايي را فرا گرفتند كه ميان مرد و همسرش جدايي افكندند». ولي در آيات به اين مطلب كه تأثير سحر فقط از جنبة رواني است يا اين كه واقعيت بيروني هم دارد، اشارهاي نشده است. لذا بعضي معتقدند اثر سحر تنها در جنبة رواني است.

نظر فقهاي اسلام نيز در مورد سحر اين است كه: ياد گرفتن، انجام اعمال سحر و جادوگري حرام است.(70) امام علي(7) ميفرمايند(71): «كسي كه سحر بياموزد، كم يا زياد، كافر شده است و رابطة او با خداوند به كلي قطع ميشود.»

ب) در مورد راه دفع آن بايد گفت: بهترين راه براي دفع سحر و جادو استفاده از ادعية وارده، خصوصاً ادعيهاي كه در مفاتيحالجنان ذكر شده است، و مهمتر از همه، توكل به خداي متعال و توسل به ائمه اطهار(:) ميباشد.(72) دوست عزيز، بهتر است به جاي فكر كردن در اين مورد كه چندان مفيد نيست و چه بسا مضرّ هم ميباشد; وقت خود را صرف تفكر در آيات حق تعالي، كسب علم و انجام واجبات نماييد. زيرا تفكر در اين موارد جز تضييع وقت و نگراني خاطر چيزي به دنبال ندارد.

پاورقي:

-70 آيتالله مكارم شيرازي، يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، چاپ اول، دفتر نشر برگزيده، ص 673.

-71 وسائل الشيعه، باب 25، من ابواب ما يكتسب به، حديث 7.

-72 آيتالله مكارم شيرازي، يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، چاپ اول، دفتر نشر برگزيده، ص 673.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.